tirsdag 10. mai 2016

HJEMMREISE
DAG

Hei!!!
Nå har vi akkurat kommet hjem fra Al-Azhar moskeen, vi har bestemt oss for å at vi skal dra rett hjem til Norge i stedet for å dra til Asia og Oseania. Reisen vår ble ganske lang men veldig lærerik. Klokken er nå 12.00 og flyet vårt går        kl. 16.40 fra Kairo. Flyturen tar 6 timer og 30 minutter.

Hilsen Fiat & Farfar

AL-AZHAR MOSKE

يا أنت Hei på arabisk

Nå har vært å besøkt Al-Azhar Moskeen. Moskeen er den eldste i Kairo og i hele Afrika, den ble bygd i år 642. Navnet kommer antageligvis fra datteren til Muhammed, Fatima.
Vi fikk være med på en muslimsk gudstjeneste, gudstjenesten er selve bønnen som utføres fem ganger om dagen. Det kan være hjemme, i moskeen, på jobb eller hvor ellers vi befinner oss. De fleste egyptere er muslimer, men det er to grupper muslimer, sunni- og sijamuslimer. Muslimene ble splitta når profeten Muhammed døde. Sunniene mente at den klokeste av tilhengere av Muhammed skulle overta, men sijaene mente at Ali, muhammeds fetter skulle arve makten. Nå er det Abu Bakr som er lederen av muslimene. Under krigen må 600-, 700- og 800- tallet ble 12 av lederne drept og sijaene mener at Allah skjuler han siste og en dag vi han komme å skape fred.

tirsdag 26. april 2016

SFINX
DAG 2

Hei!!
Nå er vi på vei hjem fra Sfinx, det tok 45 minutter å kjøre fra Al-Azhar Parken. Sfinx var et fabeldyr fra Midtøsten og middelhavsområdet. Den blir ofte beskrevet som en løve med menneskehode. Den største og mest berømte avbildningen er Sfinxen i Giza utenfor Kairo i Egypt, det er der vi er nå. Sfinx er en slags vokter for templer og pyramider der. Vi re på esler inn i Giza, vi fikk en guide som fortalte oss at det lå en friluftsalter mellom forlabbene til Sfinx, der ofret man til statuen, og at statuen hadde et hodeplagg som heter nemes og et skjerf foldet sånn som faraoene pleide. Sfinx er 73,5 meter lang, 6 meter bred og 20 meter høy. Man tror den er hugd ut av fjell. Man er usikker på hvem som har byggde Sfinx, men man tror det er faraoen Khefren, og at det er hans ansikt på stauen. Sfinx mangler nesen sin, det kan henne at det var noen muslimer på 1300-tallet som gjorde det for at Sfinx ikke skulle være gjenstanden for tilbedelsen. Etter vi var ferdig med å se på Sfinx re vi tilbake til taxien vår.

Al-Azhar parken
DAG 2

Hei på deg!
Nå har vi nettopp vært i Al-Azhar parken, og parken er veldig stor. Parken ble gitt i gave til kairo fra Agha Khan IV som er en etterkommer av han som grunnla byen. Grunnen til at han lagde parken var at når han var på en konferanse der så var det så mye søppel at han hadde lyst til å bygge en park til gjengjeld til forfedrene sine. Arbeiderne hans fylte ut 80.000 lastebillast med stein og jord som de la som bakke til parken. Mange av dammene i parken har vannet fra Nilen. Vi gikk rundt og så på hagene og blomstene, og når det ble lunch satt vi oss ved en benk ved siden av en fontene og spiste matpakke. Så måtte vi dra vis vi skulle rekke å se på Sfnix.

EGYPT
FAKTA

Egypt ligger sør i Afrika og litt i Asia på grunn av Sinaihalvøya som ligger i Sørvest-Asia. Hovedstaden i Egypt heter Kairo, og landet grenser mot Libya, Sudan, Gazastripen og Israel. Relgionen i Egypt er sunnimuslimer, og det offesielle språke deres er arabisk. Sahara ørkenen dekker store deler av Egypt De har president i Egypt, og han heter Abdel Fattah al-Sisi. Valutaen i Egypt er egyptiske pund, og de ligger likt i tiden med Norge. Nilen er verdens lengste elv og renner gjennom Egypt. Den renner ut i Middelhavet. Storbritannia styrte i Egypt fra 1882, og i 1922 ble landet nesten uavhengie fra dem. Men ikke før andre verdenskrig ble landet helt uavhengie fra Storbritannia. Egypt har fjorten ganger så mange innbyggere enn Norge, og har et areal som er 2,5 ganger større enn Norge. De er kjente for pyramidene sine, og i 2008 ble det registrert 138 pyramider i Egypt. De fleste pyramidene ble bygget til å være gravplasser for faraoene i landet.

mandag 25. april 2016

KAIRO

Heiiii!
Nå sitter vi på hotellet vårt og spiser frokost. I dag skal vi dra til parken Al- Azhar park og besøke Sfinx. Først skal vi ta en taxi til parken og være der en stund før vi drar videre til Sfinx.

mandag 18. april 2016

I Egypt

Hei!
Flyet vi tok brukte 29 timer fordi det måtte mellomlande to ganger. Nå har vi endelig kommet fram i Kairo, men vi er veldig slitne. Vi hadde booket oss inn på den fineste suiten på Fairmont towers hotell. Vi hadde booket oss inn på forhånd fordi vi hadde lyst til å ha det beste rommet.

COLOMBIA
FAKTA

Navnet Colombia kommer fra oppdageren Christoffer Columbus. Colombia ligger i nordvest Sør-Amerika, og hovedstaden i Colombia heter Bogotá. Landet grenser mot  Panama, Venezuela , Brasil, Peru og Ecuador. Colombia er det 26. største landet i verden i areal, det er 3 ganger større enn Norge, og det bor 35 innbyggere per km2. Det grenser mot Det Karibiske hav i nord og mot stillehavet i vest, Colombia er det eneste landet i Sør-Amerika som grenser til både Det Karibiske hav og  Stillehavet. I Colombia bruker de colombianske peso. Colombia er en av de viktigste ekspotørende av olje, kaffe, blomster og bananer. Colombia ligger syv timer bak Norge i tiden. Det offesielle språket de snakker er spansk, og den viktigste relgionene er kristendom. Colombia er det fjerd mest befolkede landet i Amerika. Landet har nasjonaldag 20.juli og ble uhavhengige fra 7. august 1819.

Colombia

Hei!!!
Vi sto opp å spiste frokost, og gikk for å bowle. Hotellet vårt hadde en bowlinghall i nederste etasje. Jeg vant (altså farfar) med 34 poeng over Fiat. Jeg fikk tre strike på rad så jeg fikk en is!!! Vi skal ta et fly videre til Egypt i dag, det går midt på dagen!

Sees senere!!!

Colombia

Hei på deg!!
Vi sto opp om morgningen og gikk for å spise frokost. Vi fant ut at vi hadde lyst til å prøve windsurfing.
Vi bestilte en taxi for det hadde tatt alt for lang tid å gå.
Når vi kom fram fikk vi en instruktør som skulle lære oss å surfe. Brettet vi sto på var på en måte et surfebrett med et seil. Etter en time hadde vi lært oss det, og vi var ganske flinke. Det var mange andre som også var der, til og med noen andre norske som vi møtte.

torsdag 14. april 2016

Til Santa Marta

Hei igjen!!

Nå sitter vi på flyet til Colombia, vi skal til byen Santa Marta. Flyturen tar 6 timer og 30 minutter. Hotellet vi skal bo på heter Hotel Boutique Casa Carolina, hotellet ligger 0,5 km fra sentrum av byen.

Santa Marta

onsdag 13. april 2016

I byen

Hei
I dag var vi i byen, det vi gjorde var at vi gikk litt rundt å så på bygninger, var i butikker og så var vi på resturang. De hadde en guidet tur inni El Capitolio som var veldig spennende. Guiden viste oss og andre mennesker rundt i kuppelen. Kuppelen var ferdig bygget i 1929. I starten var det kongefamilien som bodde der, men etter den cubanske revolusjon i1959 så ble kongefamilien oppløst. Kuppelen har også blitt brukt som hovedkvarter for departementet for vitenskap, teknologi og miljø. Men nå brukes det ikke til noe veldig spesielt.

Vi skal fly til Santa Marta i Colombia i dag, så vi har litt dårlig tid. Flyet vårt går klokken 16.50.

ACUARIO NACIONAL DE CUBA

Hei!

Det tok 20 minutter å gå til Acuario Nacional de Cuba. Vi gikk og så på et delfinshow som akvariet er ganske kjent for. Delfinene het Airo,
Sacha, Falco og Omar. De var kjempe flinke, og vi møtte to hyggelige mennesker som het Ophra og Zanita. De var med på delfinshowet og er kjempe flinke til å lære opp delfiner. Delfiner er det nest smarteste dyret i verden, de er veldig sosisle dyr som spinner, leker og kommuniserer med hverandre under havoverlaten.  Vi merket at vi ble sultne, så da gikk vi å spiste på en undervannsrestaurant som de hadde på Acuario nacional. På Cuba spiser de mye spanske, afrikanske, og karibisk mat, vi spiste ris med bønner, det er den mest vanlige retten på Cuba. Etter at vi hadde spist gikk vi å så på kule fisker, det var flest klovnefisk der, fiskene var kjempe fargerike og fine. På slutten av dagen gikk vi å så på sjøløveshowet de hadde. Sjøløvene het Zapp og Zanna, de var kjempe lekete og vi fikk lov til å klappe dem.

Zanita og Omar

Ophra og Airo, Shacha, Falco og Omar

mandag 11. april 2016

CUBA

Hei!!!
Nå har vi landet i Havana i Cuba, vi har sjekket inn på hotellet vårt som vi skal bo på i en dag, hotellet heter Comodoro Hotel Havana. I dag skal vi på
Acuario Nacional de Cuba, det er 1,7 km unna hotellet vårt så vi går bort.
Vi gleder oss til å se delfinene der!!!!

mandag 4. april 2016

HAVANA
FAKTA

Cuba ligger i mellom-Amerika, og hovedstaten er Havana. Det offesielle språket deres er spansk, og de ble uavhengie fra Spania i 1868. Det bor halvparten så mange mennesker i hovedstaden som det bor i hele Norge, og det bor 100 innbyggere pr.km2. Norge er 3 ganger så stort som Cuba. Cuba ligger i Karibia, og er den største karibiske øyen og staten. Øyen ligger mellom Det karibiske hav, Mexicogolfen og Atlanterhavet. De nærmeste nabolandene deres er Haiti, Bahamas, USA, Jamaica og Mexico. Havanna ligger 6 timer bak Norge i tiden, og valutaen deres er cubansk peso. Nasjonaldagen deres er       1. januar, og  relgionen deres er katolsk kristendom.

Til Cuba

Hei
Vi sto opp og skyndte oss med å spise frokost, flyet vårt går kl. 11.01 fra Cancun International Airport. Vi tok en taxi til flyplassen. Flyturen tar 1 time og 10 minutter. Flyplassen i Cuba heter Jose Marti International Airport, vi skal til hovedstaden i Cuba, Havana.

Tulum
Dag 3

Heiiii!
Vi bestemte oss for å finne et sted å spise før vi finner et hotell og sjekker inn.
Vi gikk langs stranden i en halvtime før vi kom fram til restauranten Mezzanine.
På veien til restauranten fant vi også hotellet Mi Amor, så etter at vi hadde spist gikk vi tilbake til hotellet og sjekket inn for en natt.

I TULUM

Hei igjen!!
Nå har vi dratt fra Chichen Itza og tatt taxi til Tulum, det tok 2 timer å kjøre.
Vi har sett på El Castillo, og den var mye større enn vi hadde trodd!
Vi møtte en veldig hyggelig dame som sa at Tulum betyr gjerde eller mur på yukatansk maya. Vi møtte også noen arkeologier som sa at de brukte byen som et arkeologisk utgravingssted.
Etter at vi så på myabyggene gikk vi for å bade, vannet var super deilig. Det var mange andre turister som også var i byen.

I CHICHEN  ITZA

Hei!
Etter vi hadde landet, kom oss til Kukulkanpyramiden. Vi gikk opp trappene helt til toppen. Pyramiden er veldig stor og har ni nivåer. Vi gikk inn i tempelet som det ble ofret mennesker og andre ting til guden Kukulkan. Kukulkan betyr Den fjærkledde slangen, og det er derfor det er mange slangeskulpturer til pynt.
Etter å ha gått å sett på pyramiden, kjøpte vi suvenirer i en suvenirbutikk.

torsdag 17. mars 2016

TULUM
FAKTA

Tulum er en av de siste mayabyene som mayaene lagde, og er blant de best bevarte byene.
Byen er bygd opp av 12 meter høye klipper langs Det arabiske hav.
mange tror at byen egentlig het Zama, det betyr soloppgangens by.
De har en mur som går rundt byen, den fungerte som hovedhavn for byen Coba. Byen overlevde 80 år etter at spanjolene begynte å okkupere det som er Mexico i dag, og man tror at det var sykdommer som kom med europeerne var grunnen til byens undergang.

CHICHEN ITZA
Fakta

Chichen Itza er en by mayaene lagde. Den består av pyramiden Kukulkanpyramiden og noen statuer og bygg.
Selve pyramiden ble bygd for ca. 800 år siden. Når det er jevndøgn og solverv oppstår det lys- og skyggefenomener. Vis du står på den nordlige siden av pyramiden og klapper vil ekkoet høres annerledes ut. Dette skjer bare med lave lyder. På toppen av pyramiden er det et tempel, i tempelet tilba mayane guden Kukulkan.
Det er også noen statuer som heter Chac Mool, og de ble ganske sikkert brukt til offerplass.

Kukulkan

CHICHEN ITZA

Hei!!
Nå er vi på flyplassen Mexico city international airport
Flyet vårt går klokken 10.30, og flyturen tar 2 timer og 10 minutter.
Vi kommer fram på flyplassen Chichen Itza international airport.
Chichen Itza ligger i tuppen av mexico, og er en liten by med Maya bygg.
Etter at vi har vært i Chichen Itza tenkte vi at vi kunne dra innom Tulum, det tar 2 timer og kjøre. Tulum er også en gammel Maya by

onsdag 16. mars 2016

I dyreparken

Hei!!!
I dag skulle vi i dyreparken Zoológico de Chapultepec. Det var mange kule dyr der som f.eks. en rød panda, en gorilla og en iguan.
Dyreparken er kjent for de store pandaene sine.
De har nå bare 2 pandaer, men til sammen har det vært 12 store pandaer.

tirsdag 15. mars 2016

Luftballong

Hei på deg!!
Vi sitter nå i luftballongen. Herfra har vi veldig god utsikt over pyramidene og det er helt vindstille. Guiden som styrer ballongen forteller at når aztekerne bestemte i byen så hadde de ofringer av mennesker oppå pyramidene, og når de ofret dem skar de ut hjertet. Når vi landet gikk vi for å spise taco.

DAGEN I DAG
DAG 1 MEXICO

Hei!!!
Nå har vi nettopp spist frokost på hotellet vårt
Hyatt Regency Mexico City.
I dag har vi tenkt til å fly luftbalong over teotihuacan pyramidene til Aztekerne og spise taco!!

MEXICO BY
FAKTA

Mexico ligger i mellom-Amerika, og valutaen deres er meksikanske peso.

Mexico by er den største byen i Mexico og hovedstaten.
I Mexico snakker de spansk og mange urspråk.
De har nasjonaldag 16. september.
Relgionen deres er katolsk kristendom, og de har president.
I Mexico er det 122,3 millioner innbyggere og det er 24 ganger så mye som i Norge.
De ligger 7 timer etter Norge i tiden
Mexico er 5 ganger så stort som Norge, og det er 51 innbyggere pr. km².
Aztekerne grunnla byen under navnet  Tenochtitlan i 1325.

mandag 14. mars 2016

MEXICO
Hei igjen!!

Nå sitter vi på flyet til Mexico!
Vi reiser med SAS og det tar 8 timer og 25 minutter å fly før vi skal mellomlandet i USA,
der skal vi vente i 2 timer og 50 minutter, da er klokken 14.25. Så skal vi fly videre i 5 timer og 40 minutter før vi kommer fram til Mexico by.
Vi kommer ikke fram i Mexico før kl. 20.55 eller senere, så vi rekker bare å finne hotellet vårt i dag.
Været i Norge var et par plussgrader og slapsete føre, men det er meldt fint vær i Mexico.

FIAT OG FARFAR!!
Vi er Fiat og farfar.
Vi skal reise rundt i verden og skal blogge underveis.
Landene vi skal besøke er Mexico, Cuba, Colombia, Egypt,
Japan og Palau (det er en øy i Oseania).
Dette er bare en skoleoppgave så vi reiser ikke egentlig rundt i verden.
Vi reiser i dag kl. 11.00!!