tirsdag 10. mai 2016

HJEMMREISE
DAG

Hei!!!
Nå har vi akkurat kommet hjem fra Al-Azhar moskeen, vi har bestemt oss for å at vi skal dra rett hjem til Norge i stedet for å dra til Asia og Oseania. Reisen vår ble ganske lang men veldig lærerik. Klokken er nå 12.00 og flyet vårt går        kl. 16.40 fra Kairo. Flyturen tar 6 timer og 30 minutter.

Hilsen Fiat & Farfar

AL-AZHAR MOSKE
DAG 3

يا أنت Hei på arabisk

Nå har vært å besøkt Al-Azhar Moskeen. Moskeen er den eldste i Kairo og i hele Afrika, den ble bygd i år 642. Navnet kommer antageligvis fra datteren til Muhammed, Fatima.
Vi fikk være med på en muslimsk gudstjeneste, gudstjenesten er selve bønnen som utføres fem ganger om dagen. Det kan være hjemme, i moskeen, på jobb eller hvor ellers vi befinner oss. De fleste egyptere er muslimer, men det er to grupper muslimer, sunni- og sijamuslimer. Muslimene ble splitta når profeten Muhammed døde. Sunniene mente at den klokeste av tilhengere av Muhammed skulle overta, men sijaene mente at Ali, muhammeds fetter skulle arve makten. Nå er det Abu Bakr som er lederen av muslimene. Under krigen må 600-, 700- og 800- tallet ble 12 av lederne drept og sijaene mener at Allah skjuler han siste og en dag vi han komme å skape fred.

tirsdag 26. april 2016

SFINX
DAG 2

Hei!!
Nå er vi på vei hjem fra Sfinx, det tok 45 minutter å kjøre fra Al-Azhar Parken. Sfinx var et fabeldyr fra Midtøsten og middelhavsområdet. Den blir ofte beskrevet som en løve med menneskehode. Den største og mest berømte avbildningen er Sfinxen i Giza utenfor Kairo i Egypt, det er der vi er nå. Sfinx er en slags vokter for templer og pyramider der. Vi re på esler inn i Giza, vi fikk en guide som fortalte oss at det lå en friluftsalter mellom forlabbene til Sfinx, der ofret man til statuen, og at statuen hadde et hodeplagg som heter nemes og et skjerf foldet sånn som faraoene pleide. Sfinx er 73,5 meter lang, 6 meter bred og 20 meter høy. Man tror den er hugd ut av fjell. Man er usikker på hvem som har byggde Sfinx, men man tror det er faraoen Khefren, og at det er hans ansikt på stauen. Sfinx mangler nesen sin, det kan henne at det var noen muslimer på 1300-tallet som gjorde det for at Sfinx ikke skulle være gjenstanden for tilbedelsen. Etter vi var ferdig med å se på Sfinx re vi tilbake til taxien vår.

Al-Azhar parken
DAG 2

Hei på deg!
Nå har vi nettopp vært i Al-Azhar parken, og parken er veldig stor. Parken ble gitt i gave til kairo fra Agha Khan IV som er en etterkommer av han som grunnla byen. Grunnen til at han lagde parken var at når han var på en konferanse der så var det så mye søppel at han hadde lyst til å bygge en park til gjengjeld til forfedrene sine. Arbeiderne hans fylte ut 80.000 lastebillast med stein og jord som de la som bakke til parken. Mange av dammene i parken har vannet fra Nilen. Vi gikk rundt og så på hagene og blomstene, og når det ble lunch satt vi oss ved en benk ved siden av en fontene og spiste matpakke. Så måtte vi dra vis vi skulle rekke å se på Sfnix.

EGYPT
FAKTA

Egypt ligger sør i Afrika og litt i Asia på grunn av Sinaihalvøya som ligger i Sørvest-Asia. Hovedstaden i Egypt heter Kairo, og landet grenser mot Libya, Sudan, Gazastripen og Israel. Relgionen i Egypt er sunnimuslimer, og det offesielle språke deres er arabisk. Sahara ørkenen dekker store deler av Egypt De har president i Egypt, og han heter Abdel Fattah al-Sisi. Valutaen i Egypt er egyptiske pund, og de ligger likt i tiden med Norge. Nilen er verdens lengste elv og renner gjennom Egypt. Den renner ut i Middelhavet. Storbritannia styrte i Egypt fra 1882, og i 1922 ble landet nesten uavhengie fra dem. Men ikke før andre verdenskrig ble landet helt uavhengie fra Storbritannia. Egypt har fjorten ganger så mange innbyggere enn Norge, og har et areal som er 2,5 ganger større enn Norge. De er kjente for pyramidene sine, og i 2008 ble det registrert 138 pyramider i Egypt. De fleste pyramidene ble bygget til å være gravplasser for faraoene i landet.

mandag 25. april 2016

KAIRO
Dag 2

Heiiii!
Nå sitter vi på hotellet vårt og spiser frokost. I dag skal vi dra til parken Al- Azhar park og besøke Sfinx. Først skal vi ta en taxi til parken og være der en stund før vi drar videre til Sfinx.

mandag 18. april 2016

I Egypt
Dag 1

Hei!
Flyet vi tok brukte 29 timer fordi det måtte mellomlande to ganger. Nå har vi endelig kommet fram i Kairo, men vi er veldig slitne. Vi hadde booket oss inn på den fineste suiten på Fairmont towers hotell. Vi hadde booket oss inn på forhånd fordi vi hadde lyst til å ha det beste rommet.